Saturday 26 March 2011

Ikan Bakong Bakar

Ermm..plan dah lama nak buat ikan bakar ni. Dok search2 resepi jumpa kat sini. Tapi saya dah mengubah ikut cara saya..Maaf ye,apapun sedap. Saya guna ikan bakong. Tak tau pulak kat semenanjung orang panggil ikan apa. En suami kata sedap ikan ni,rasa dia manis2 gitu. Makan dengan nasi panas2 dengan air asam,perhh..sedap ooo..Jom2 layan resepi ni..Saya masak simple je hari ni..kiki


Ikan Bakong Bakar
Sumber: Konda Kondi

Bahan-bahan
  • Seekor ikan bersaiz besar-saya guna ikan bakong
  • separuh bawang besar saiz kecil*
  • 2 ulas bawang merah*
  • 1 ulas bawang putih*
  • halia sedikit*
  • 2 batang serai 
  • kunyit hidup sedikit
  • 15 tangkai cili kering-mesin
  • 3 sudu santan pekat-saya guna santan kotak
  • air asam jawa
  • gula dan garam
  • daun pandan or daun kunyit or daun pisang-sy guna daun pandan
Caranya:
  1. Tumis bahan2(*) sampai kering sedikit. Guna sedikit minyak je ye, kemudian masukkan cili mesin. Tumis sampai pecah minyak.
  2. Masukkan air asam jawa. Perasakan gula dan garam. Biarkan kering macam pes tu
  3. Lepas tu masakkan santan. Kacau2 biar sebati dan tutup api
  4. Lumpur ikan dengan pes tadi lepas tu lapik ikan dengan daun pandan. Bakar dlm oven
  5. Hidangkan dengan nasi panas dan air asam.
Telur Kentang Dadu
Sumber:Pinggan Merah

Bahan-Bahan
  • kentang-potong dadu
  • 1 biji telur -pukul sedikit
  • bawang besar
  • serbuk cili @ serbuk paprika
  • garam
  • kunyit
Caranya
  1. Goreng kentang sampai empuk. Masuk serbuk cili, garam, kunyit. 
  2. Kemudian baru masukkan bawang. Biarkan layu baru masukkan telur. Kacau2 biar sekata baru tutup api. 
  3. Hidangkan..
Menu tengahari kami. Simple tapi bes telur kentang, ikan bakar, ulam timun, salad pencicah. Mangkuk 1 lagi lupa nak bubuh kicap.Cek abg ni tak makan air asam,so pencicah dia kena buat lain..hehe

0 comments:

Template Recipes by Pinggan Merah®

TOP