Thursday 24 March 2011

Soto Ayam

Bawah resepi yang saya janjikan semalam. Saya taip semula resepinya. Terima kasih je kak Hana sebab kongsi resepi ni,kak hana buat nasi sup saya buat soto..Sedap. Resepi kat bawah ni saya dah ubah2 sket sebab ada bahan yang saya tak ada stok. Sori je kak Hana saya ubah2 sket..hehe..Kalau ada semua bahan sure lagi sedap..

Resepi Soto Ayam
Sumber : Kak Hana


Bahan-bahan
  • 4-5 ketul ayam
  • 1/2 biji bawang besar kuning*
  • 1 inci halia*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1/2 inci kunyit hidup*
  • 1 sudu makan serbuk ketumbar
  • 1 sk serbuk jintan manis
  • 1sk serbuk jintan putuh
  • 1/2 sk serbuk lada sulah
  • 1 kiub ayam
  • 2 sudu besar santan-xbubuh
  • bunga lawang,kayu manis,buah pelaga,bunga cengkih
  • 1/4 sk kecik serbuk buah pala-xbubuh
  • sebatang serai-ketuk
  • lengkuas-ketuk -saya xbubuh
  • 1 inci halia-ketuk
  • carrot @ kentang-optional saya bubuh carrot je
  • 1 batang saderi-xbubuh
Bahan2 sampingan
  • bergedil
  • nasi impit
  • kacang
  • daun sup-xbubuh
  • bawang goreng
  • sambal kicap
  • mee@bihun
Caranya:
  1. Panaskan minyak,tumis kayu manis,bunga cengkih,buah pelaga,bunga lawang. Tumis sebentar,masuk bahan kisar (*). Campur serbuk ketumbar,jintan manis,lada sulah dengan sedikit air-jadikan pes. Masuk dalam periuk tadi, tumis sehingga pecah minyak.
  2. Masukan serai, halia, lengkuas, ayam, kiub dan air secukupnya.
  3. Bila ayam setengah masak masuk kentang, carrot dan saderi. Biarkan masak dan empuk
  4. Masukkan sedikit santan, garam secukup rasa. Biarkan mendidih sebentar dan tutup api
  5. Kak Hana makan dengan nasi, tapi saya makan dengan bihun dan nasi impit.
  6. Sambal kicap : Tumbuk cili padi dan bawang putih hingga lumat. Masuk gula dan kicap. Hidang bersama sup tadi
  7. Bergedil simple versi saya: Kentang direbus,kemudian lenyek. Masukkan lada sulah,garam dan bawang goreng. Gaul sebati kemudian bulat2 kan. Celup dengan telur dan goreng dengan api sederhana. 
  8. Selamat mencuba.

0 comments:

Template Recipes by Pinggan Merah®

TOP