Wednesday 19 October 2011

Meatball with cheese in Tomato Sauce

Resepi ni dah lama sangat nak buat, ada la dalam setahun kot.. Asyik lupa n tak cukup bahan. Taoi Alhamdulillah, tengah2 sibuk gila ada gak masa nak mengentel meatball ni. Aryan ada dengan daday masa ni so senang la mummy nak bakar dapor tu..hihihi.. Macam biasa la, saya dah ubah sikit2 resepi ni ikut selera saya. Saya pencinta cis ni so bukan saja toping saya bubuh cis dalam meatball pn saya bubuh gak. Sedap sangat! Saya buat minum petang ari 2. Boleh je makan dengan roti,mee or apa2 jela yang sesuai. Menu ala2 cam kat Pizza Hut, dah tak ingat namanya. Encik suami la yang ajar saya makan n kami sangat suka! Saya amek resepi dari Blogresepi. Saya copy n paste kat cni je n mintak maaf sebab saya ubah ikut selera sendiri.


Resepi asal : Meatball in Tomato Sauce
Sumber : Blogresepi


Bahan-bahannya:
  • Untuk meatballs
  • 500 gm daging lembu kisar – kite guna daging kamben yg dikisar (saya guna daging lembu)
  • 1/2 teaspoon serbuk jintan manis-(tak letak)
  • 1/2 teaspoon serbuk ketumbar-(tak letak)
  • 1/2 teaspoon serbuk cili-(tak letak)
  • 2 genggam breadcrumbs
  • 1 telur -kite tak letak(saya letak)
  • 1 tablespoon daun oregano kering/fresh-(tak letak)
  • 1 tablespoon daun rosemarry dicincang – kite tak letak-(tak letak)
  • garam
  • 1 teaspoon serbuk blackpepper
  • mozarella cheese secukupnya-(untuk inti)
  • Untuk tomato sos
  • 1 tin tomato cincang
  • 1 biji bawang besar di cincang
  • 1 bawang putih dicincang
  • 1 teaspoon daun oregano kering
  • 1 teaspoon daun basil kering(saya tambah)
  • garam
  • Untuk dibakar
  • mozarella cheese
  • grated parmesan
Caranya:

  1. Sediakan meatballs: Campur semua bahan dalam bekas besar. Gaul sebati. Bentuk2 kan meatballs sebesar bola sepak tenis dan masukan cheese dan kepal sehingga habis. Dalam kuali, panaskan sedikit minyak (kite guna dlm 5 camca besar) dan goreng semua meatballs sekaligus. Goreng lebih kurang 5 minit on all sides.
  2. Sediakan sos tomato: Panaskan sedikit minyak dlm kuali/periuk. Goreng bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan tomato, oregano dan garam. Gaul sebati dan biarkan mendidih. Tutup api.
  3. Pindahkan sos tomato ke dalam bekas yang sesuai untuk di masukkan dalam oven. Susun meatballs di dalam sos tomato tersebut dan taburkan mozarella dan grated parmesan cheese di atasnya. Bakar pada suhu 220′C selama lebih kurang 15 minit atau sehingga bahagian atas nya bewarna kekuningan. Siap :) 
 sebelum tabur cheese

with mozarella & parmesan cheese

fresh from oven

Jom makan!!!

3 comments:

Riey

bestnyer mkan sorang2 xajak org...

Ida Junaida

tgk cam best...tp biler gn sos tomato reject terus...me n my hubby xminat mkn sos tomato....

Suka Suki

En Riey: ajak kalu xcukup..hihi

Ida:guna tomato fresh ngn tomato sos lain rasanya..ni ala2 rasa sos spegeti. kalau nk pedas,tambah je cili mesin sket,kown tmbh..

Template Recipes by Pinggan Merah®

TOP