Thursday 13 October 2011

Rendang Ayam Hijau Majalah Rasa

Rendang hijau ni menu makan malam td.. Nak buat dari minggu lepas tapi asyik tak sempat je. Cili hijau dalam peti ais tu nak layu dah..cm la busy sangat2 kan..kan...yela nak buat kerisik lg. Saya lebih suka buat sendiri dari beli.  Resepi ni saya amek dari majalah Rasa. Dalam Rasa ni guna kerang, tapi kat cni susah nak dapat kerang so saya tukar kerang jadi ayam.. Dalam resepi ni saya ada edit2 sket ikut citarasa saya.. Saya suka resepi ni kena dengan taste saya. Mai layan resepi ni..


Resepi asal: Rendang Kerang Hijau
Sumber: Majalah Rasa


Bahan-bahannya:
  •  500gm isi kerang-saya guna ayam
  • 1 helai daun kunyit-saya tukar daun limau purut
  • 1 batang serai -ketuk
  • 1 biji kelapa-ambil santan
  • *10 biji cili hijau
  • *7 biji cili padi
  • *1 batang serai
  • *2 cm kunyit hidup
  • *1 cm halia
  • *1 cm lengkuas
  • *4 biji bawang besar
  • *3 biji bawang putih
  • garam secukup rasa
  • gula
  • 3 sudu besar kerisik -saya tambah
  • 4 sekawan-saya tambah
*untuk kisar

Caranya:

  1. Tumiskan 4 sekawan dan masukkan bahan yang dikisar, daun kunyit, serai dan kerisik hingga pecah minyak
  2. Masukkan ayam,kacau sebentar biar sebati baru masukkan santan.
  3. Perasakan dengan garam dan gula.
*Jika mahukan lebih pedas, tambahkan cili padi semasa mengisar bahan-bahan

0 comments:

Template Recipes by Pinggan Merah®

TOP